ေႏြတည ျမစံပါယ္ရုံႏွင့္ ေရဆန္လမ္းေပၚက ႏိုင္ဝင္းေဆြ – 
ၿငိမ္းေဝ(ကဗ်ာ့အိုးေဝ)

.

( ၁ )

၉၇၂ ခု၊ ေႏြနံနက္ခင္းတခု…။
ကိုစန္းေမာင္ (ယခု တရားရုံးခ်ဳပ္ေရွ ့ေန၊ပဲခူး)၏ ေခါင္းေဆာင္မွဳျဖင့္ ဝါးထရံကာ ျခံတခုအတြင္းဝင္လာစဥ္ က်ေနာ္တို့သည္ ႏွင္းဆီခင္းတခုေဘးမွ ေလွ်ာက္လာခဲ့ၾက၏။ သံုးဘက္သံုးတန္ ထရံကာ ဝါးၾကမ္းခင္းတဲတလံုးေရွ ့တြင္ လူငယ္တခ်ိဳ ့ေရာက္ႏွင့္ေနၾကျပီ။ တခ်ိဳ ့တဲေပၚတြင္ထိုင္လ်က္။ တခ်ိဳ ့တဲေအာက္တြင္ရပ္လ်က္။ တဲေရွ ့ေနပူေအာက္တြင္ ရႊံ ့မ်ားေပေရေခ်ာက္ကပ္ေနသည့္ စားပြဲတလံုး။ စားပဲြေဘးတြင္မူ ထိုင္စရာကုလားထိုင္ မရွိ။

က် ေနာ္က သူ ့ကိုေတြ ့ခ်င္ေနသည္။ ေရာက္ေရာက္ခ်င္း လူအုပ္အတြင္း သူ ့ကို စိတ္အထင္ႏွင့္လိုက္ရွာၾကည့္မိသည္။ ခန္ ့မွန္းလို ့မရ။ မေအာင့္နိဳင္၍ ကိုစန္းေမာင္ကို ေမးၾကည့္မွ သူသည္အျပင္ခဏသြားေနေၾကာင္းသိရ၏။ ဧည့္သည္ေတြကို သည္အတိုင္းထားကာ ဘာ့ေၾကာင့္ အျပင္ထြက္ေနပါလိမ့္ဟု ေတြးမိေသးသည္။ အိမ္ရွင္ျဖစ္သူ သူ ့ကို က်ေနာ္ ေတြ ့ခ်င္ေနသည္။

က် ေနာ္ႏွင့္အသက္အရြယ္မတိမ္းမယိမ္း လူငယ္တခ်ိဳ ့ေရာက္လာၾကျပန္သည္။ ျမင္ဖူး သိဖူးသူမ်ားလည္းပါသည္။ မျမင္ဖူးသူမ်ားလည္းပါသည္။ ဆရာ ဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ က ေရာက္လာျပီးမွ ျပန္သြားသည္ဟု သိရ၏။ ဘာ့ေၾကာင့္ျပန္သြားရတာလည္းဟု ေမးခ်င္ေသာ္လည္း မေမးသင့္ဟုယူဆကာ ျမိဳသိပ္ထားလိုုက္၏။

တဲ ေပၚကလူငယ္တခ်ိဳ ့ၾကားတြင္ အသက္ငါးဆယ္အရြယ္လူတဦးထိုင္ေနသည္ကို ေတြ ့ရသည္။ အသားျဖဴျဖဴ ဆံပင္ေကာက္ေကာက္ မ်က္မွန္တပ္ထား၏။ စိတ္ထဲ၌ျမင္ဖူးသည္ဟု ယူဆေနစဥ္ “ အဲဒါ ဆရာဒဂုန္တာရာေလကြာ ” ဟု ကိုစန္းေမာင္ ေျပာျပမွ က်ေနာ္ သူ ့ကို မွတ္မိသြားခဲ့သည္။ တဲေရွ ့တြင္ ယာယီထင္းမီးဖိုတခုျပဳလုပ္ကာ ထမင္းအိုးႀကီးတလံုး တည္ထားသည္ကို ေတြ ့ရ၏။ျခံဝန္းတခုလုံးနီးပါး ႏွင္းဆီပင္မ်ား စနစ္တက်စိုက္ထားသည္ကိိုလည္း ေတြ ့ရ၏။ ရဲရဲနီေသာႏွင္းဆီပြင့္မ်ား အပင္တိုင္းလိုလိုမွာ ပြင့္လ်က္ရွိေနသည္။

နာ ရီဝက္ခန္ ့ၾကာေသာအခါ လူတေယာက္ ျခံဝန္းအတြင္း ေျခလွမ္းက်ယ္က်ယ္လွမ္းကာ ဝင္လာသည္ကို ေတြ ့ရသည္။ အသက္အရြယ္မွာ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္ခန္ ့ရွိသူ။ အနားေရာက္ေတာ့ အသားခတ္ညိဳညိဳ ခတ္ေရးေရးအျပံဳး။ တစံုတေယာက္က “ ေဟာ ျပန္လာျပီဗ် ” ဟု ေျပာလိုက္သည္။ သူက လက္ထဲမွ အထုပ္တထုပ္ကိုေျမွာက္ျပကာ “ ဧည့္သည္ေတြကို အမဲသားနဲ ့သေဘၤာသီး ခ်က္ေကၽြးခ်င္လို ့ ေစ်းသြားလိုက္တာပါ ” ဟု ေျပာေျပာဆိုဆို က်ေနာ့္ေဘးတြင္ လာ၍ရပ္လိုက္ေလသည္။ သူ ့ကို က်ေနာ္ စတင္ျမင္ေတြ ့သိကၽြမ္းရျခင္း။ စာေရးဆရာ နိဳင္ဝင္းေဆြ…။

ထို အခ်ိန္က နိဳင္ဝင္းေဆြမွာ နိဳင္ငံေက်ာ္စာေရးဆရာတေယာက္ျဖစ္ေနျပီ။ …အပစ္အခတ္၊ အညစ္အပတ္၊ အညွစ္အသတ္ ဝတၳဳမ်ားမဟုတ္။ ဘဝသရုပ္ေဖၚဝတၳဳမ်ားကိုသာ ေရးဖြဲ ့သူ။ သူသည္ကား အသက္ ဆယ့္ခြန္ႏွစ္ႏွစ္အရြယ္၌ “ မဟူရာ ေမတၱာ ” ကို ေရးဖြဲ ့ခဲ့သူ။ “ မသိန္းရွင္ဆီပို ့ေပးပါ ” “ေႏြတည ” “ျမစပယ္ရုံ ” “ညအသေခ်ၤမွာ ” အစရွိေသာ ဝတၳဳမ်ားျဖင့္ ျမန္မာစာေပေလာကကို လွဳပ္လွဳပ္ရွားရွားျဖစ္ေစသူ။

က် ေနာ္တို ့သည္ စာေရးဆရာ နိဳင္ဝင္းေဆြ၏ ေျမာက္ဥကၠလာပ ႏွင္းဆီျခံကေလးအတြင္းမွ သူေနထိုင္အိပ္စက္ေသာတဲကေလးတြင္ “ စာေပဆည္းဆာ ” ကို ေမြးဖြားခဲ့ၾက၏။ ဤတဲကေလးတြင္ “ မိုးေဝစာေပမဂၢဇင္း ” အေပၚမွီကာ နိဳင္ငံအႏွံ ့ စုစည္း၍ရနိဳင္သမွ် စာေရးသူလူငယ္ေလးဆယ္ေက်ာ္တို ့ ေတြ ့ဆုံခဲ့ၾကသည္။ ထိုလူငယ္မ်ားမွာ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ မိုးေဝစင္ျမင့္မွခြါရန္ အားလုံးဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကေသာေန ့။ အျခားမဂၢဇင္းမ်ားတြင္လည္း စာမေရးခ်င္ၾက။ သည္ၾကားထဲ အုပ္စိုးသူက စကားေျပတြင္သာမက ကဗ်ာက္ိုလည္း စကားလံုး တလံုးခ်င္းစီခြဲ၍ ျဖတ္ေတာက္စီစစ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့ျပီ။

ထို စဥ္က က်ေနာ္တို ့အၾကားတြင္ နိဳင္ငံေရးကိစၥ ေဆြးေႏြးရန္အေၾကာင္းမရွိ။ မည္သူ ့ကို ဦးတည္ရမည္၊ မည္သူ ့ဘက္က အသိရွိရွိရပ္ရမည္ဆိုသည့္ ကိစၥအေပၚ အျငင္းပြါးရန္မလိုေတာ့။ သို ့ေသာ္ စာမ်က္ႏွာအခက္အခဲကိစၥ အတတ္ပညာကိစၥ ျပန္ ့ႏွံ ့ေရးႏွင့္ ျမွင့္တင္ေရးကိစၥ အစရွိသည္တို ့အတြက္မူ ျငင္းၾကခုန္ၾကရ၏။ အမ်ားစု တူညီမွဳရလ်င္ အလုပ္လုပ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ၾက၏။ 

ထို “ စာေပဆည္းဆာ ” လွဳပ္ရွားမွဳ၏ အသီးအပြင့္မ်ားအျဖစ္ ေနရာေဒသအလိုက္ ကဗ်ာစာအုပ္မ်ားထုတ္ၾက၏။ “ ေႏြဦးသစ္မွာေပၚတဲ့ပြင့္သစ္၊ မတ္လအရိပ္၊ မိုးရိပ္ေလရိပ္ (ရန္ကုန္) ” ၊ “ ေတာင္ညိဳခင္တန္း (ပ်ဥ္းမနား) ” ၊ “ ဒီေရ ၊ ဆီးပြင့္ (ပဲခူး) ” ၊ “ေနထဲကလ၊ သစ္ရြက္ေသမ်ားေပၚက ရက္စက္ေသာဂီတ (ရန္ကုန္) ” ကဗ်ာစာအုပ္မ်ား ထြက္ေပၚလာခဲ့ၾကပါသည္။ ဖေယာင္းပုံႏွိပ္စာအုပ္မ်ားအျဖစ္ ထုတ္ေဝခဲ့ၾကရျခင္းျဖစ္သည္။

မွ တ္မွတ္ရရ…ထိုေန ့က အနယ္နယ္အရပ္ရပ္က ေရာက္လာေသာ လူငယ္ေလးဆယ္ေက်ာ္အနက္ “ နိဳင္ဝင္းေဆြ ” မွာ တဦးတည္းေသာ စကားေျပသမား။ က်န္သူအားလုံး ကဗ်ာေရးသူမ်ားခ်ည္းျဖစ္ၾကေလသည္။ ထိုေန ့မွစ၍ သူ ့ကို က်ေနာ္က အမ်ားနည္းတူ “ ကိုနိဳင္ဝင္း ” ဟူ၍ပင္ ေခၚေဝၚဆက္ဆံခဲ့ပါသည္။

( ၂ )

၉၇၃ ခု၊ ေဆာင္းလည္တေန ့…။
ပဲခူးျမိဳ ့ေရႊေမၚေဓါဘုရား ရင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ ဘုရားဖူးလာသူ က်ဲပါးလ်က္ရွိ၏။ လူငယ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ခန္ ့သည္ ဘုရားအေနာက္ဘက္သို ့ဆင္းရာ တန္ေဆာင္းအနီး ခေရပင္ၾကီးတပင္ေအာက္တြင္ ဝိုုင္းစုျပီး ထိုင္ေနၾက၏။ လူသံုးေယာက္မွာ လူအုပ္ႏွင့္ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ကာ အနည္းငယ္ခြါ၍ထိုင္ေန၏။ လူအုပ္ႏွင့္ထိုသူသံုးဦးၾကားတြင္ လဘက္ရည္ၾကမ္းအိုးႏွစ္လံုး၊ လဘက္သုပ္တပြဲ၊ ေဆးလိပ္တစည္းခ်ထား၏။ လူငယ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ခန္ ့ေရွ ့တြင္ ထိုင္ေနၾကသူသံုးဦးမွာ…ရန္ကုန္မွလာၾကေသာ စာေရးဆရာ ကဗ်ာဆရာမ်ားျဖစ္ၾက၏။ စာေရးဆရာ နိဳင္ဝင္းေဆြ၊ ထက္ျမက္ ၊ ကဗ်ာဆရာ ေအာင္ဇင္မင္း။

သူ တို ့သံုးဦးေရာက္မလာခင္ ဆယ္ရက္ခန္ ့က က်ေနာ္တို ့ဆီသို ့“ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” ေဝဖန္ေရးစာမူတခု ေရာက္လာခဲ့၏။ ထိုစာမူကို ပဲခူးျမိဳ ့ေပၚက စာေပဝါသနာရွင္လူငယ္မ်ား တလွည့္စီ ဝိုုင္းစုျပီးဖတ္ၾကရ၏။ အလွည့္မဆုံးေသးခင္မွာပင္ “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” မွာ က်ေနာ္တို ့ၾကား၌ ဗုံးတလံုးေပါက္ကြဲသလို ျဖစ္လာခဲ့၏။ ျငင္းၾက ခုန္ၾက စိတ္ဆိုးၾကရ၏။ သည္လိုႏွင့္ “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” ဖန္တီးသူမ်ားထဲမွ ကိုယ္စားလွယ္သံုးဦးေရာက္လာကာ ေရႊေမာ္ေဓါဘုရား ယင္ျပင္ေတာ္ေပၚတြင္ စာေပေဆြးေႏြးပြဲ ျပဳလုပ္ၾကရေလသည္။

က် ေနာ္ႏွင့္ ကိုစန္းေမာင္က လူငယ္တခ်ိဳ ့ကိုေခါင္းေဆာင္ကာ “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” အေပၚ ေဝဖန္ေထာက္ျပနိုင္ဖုိ ့ႀကိဳးစားၾက၏။ က်ေနာ္တို ့သည္ “ ေဝဖန္ေရးႏွင့္ မိမိကိုယ္မိမ္ိ ေဝဖန္ေရး ” ကို လက္ခံသည္။ သို ့ေသာ္ “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” မွာ ေဝဖန္ေရးမဟုတ္။ ယင္း၏ အမွာစာအရပင္ ဤစာအုပ္မွာ “ အေဟာင္းကို ဖါေထးျခင္းမဟုတ္၊ ငွက္ေမႊးႏွင့္သပ္ျခင္းမဟုတ္၊ အျမစ္ကလွန္၍ အငုတ္မက်န္ေအာင္ တိုက္လွန္ျခင္းျဖစ္သည္ ” ဟု ဆိုထားသျဖင့္ စည္းတားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း။

သည္ လိုုလုပ္လ ွ်င္ အတြင္းစည္းေျဖရွင္းနည္းမဟုတ္ေတာ့ပဲ ရန္,ငါ သေဘာျဖစ္ေနေၾကာင္း။ အထူးသျဖင့္ ဆရာဗန္းေမာ္တင္ေအာင္ႏွင့္ ဆရာဒဂုန္တာရာတို ့ႏွစ္ဦးအေပၚ ဒီလိုလုပ္ဖို ့မသင့္ေၾကာင္း။ လုပ္လ်င္လည္း မွားသည္ဟုယူဆေၾကာင္း၊ စာအုပ္အျဖစ္ ထုတ္ေ၀ဖို ့မသင့္ေၾကာင္း ဝိုုင္းဝန္းကန္ ့ကြက္လိုက္ၾက၏။ ထိုေန ့က ဤသို ့မဆံုေတြ ့ခင္ကပင္ ႀကိဳတင္ညွိႏွိဳင္းထားျပီးျဖစ္သျဖင့္ က်ေနာ္တို ့ဖက္မွ ရွည္ရွည္ေဝးေဝးမေျပာလိုက္ရပဲ ေဆြးေႏြးပြဲမွာနိဂုံးခ်ဳပ္သြားခဲ့ေလသည္။ .(ေနာ္တြင္ မုိးႀကိဳမုန္တိုင္းသေဘာထားကုိ ကိုေအာင္ဇင္မင္းက လက္မခံေၾကာင္း ၾကားရ၏။)

ဘု ရားရင္ျပင္ေတာ္ေပၚမွအဆင္း နိဳင္ဝင္းေဆြသည္ က်ေနာ့္ပခံုးကိုဖက္ကာ “ ေအးဗ်ာ ဒီလိုအယူအဆမတူၾကရတာ က်ေနာ္လည္းစိတ္မေကာင္းဘူး ” ဟု တတြတ္တြတ္ေျပာလာခဲ့၏။ က်ေနာ္တို ့အထဲမွ လူငယ္တခ်ိဳ ့က နိဳင္ဝင္းေဆြ၏ လက္ကိုဆုပ္ကိုင္ကာ ႏွဳတ္ဆက္စကားေျပာေနၾက၏။ ဆိုက္ကားႏွစ္စီးျဖင့္ထြက္ခြါသြားၾကသူ သူတို ့သုံးဦးကိုၾကည့္ကာ ကိုစန္းေမာင္က ေခါင္းကိုခါ၍ စိတ္ပ်က္သလို ရပ္ေနေလသည္။

နာက္ ေျခာက္လခန္ ့အၾကာတြင္ “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” စာအုပ္ထြက္လာ၏။ သည့္ေနာက္ပိုင္း နိဳင္ဝင္းေဆြႏွင့္က်ေနာ္တို ့မွာ ခပ္တန္းတန္းျဖစ္လာၾကရ၏။ ပဲခူးျမိဳ ့ စာေပဝါသနာရွင္ လူငယ္မ်ားထဲမွ ငါးဦးခန္ ့မွာ(က ဗ်ာဆရာ စိုးမိုးတင္-ခေရ အပါအဝင္)လည္း “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” ကို ေထာက္ခံသည္ဟုဆိုကာ က်ေနာ္တို ့ႏွင့္ ေခၚေျပာႏွုတ္ဆက္သာသာ ျဖစ္သြားခဲ့ေလသည္။

( ၃ )

၉၇၈…၊
နိဳင္ဝင္းေဆြ တို ့ “ ပန္ဆန္း ” သို ့ထြက္ခြာသြားၾကေၾကာင္း ၾကားရသည္။ သူတို ့ႏွင့္အတူ ပဲခူးမွ စိုးမိုးတင္-ခေရ လည္း လိုက္ပါသြားခဲ့၏။ ကိုစန္းေမာင္မွာ ေရွ ့ေနလုပ္ေန၏။ စာေရးဆရာ သခင္ျမသန္း ေတာတြင္းတေနရာတြင္ ဖမ္းမိ၍ ရံုးတင္ေသာအခါ ေရွ ့ေနလိုက္ေပးျခင္းျဖင့္ ပဲခူးတြင္ ထင္ရွားသည့္ေရွ ့ေနတဦးျဖစ္လာခဲ့၏။

က် ေနာ္သည္ အစိုးရဝန္ထမ္း မူလတန္းျပေက်ာင္းဆရာဘဝကိုစြန္ ့ခြါကာ စစ္ေတာင္းျမစ္ေဘး၊ “ ဘြားေအစု ” ေခၚ တံငါရြာကေလးတြင္ ရြာငွါးေက်ာင္းဆရာအျဖစ္ ရွိေနခဲ့၏။ “ မိုးေဝ မဂၢဇင္း ” တြင္ ေရးေဖၚ ကဗ်ာဆရာမ်ား စာျပန္ဝင္ေရးလာၾကသည္ကို ေတြ႔သျဖင့့္ ကဗ်ာတပုဒ္စ ႏွစ္ပုဒ္စႏွင့္ ဝတၳဳတိုတပုဒ္ကို မဂၢဇင္းစာမ်က္ႏွာေပၚ တင္လိုက္မိေသး၏။ သို ့ေသာ္ အယ္ဒီတာ က မိမိ၏ “ ႏွလုံးသားထဲက ပန္းခ်ီကားခ်ပ္မ်ား ” ဝတၳဳတိုအေပၚ မလိုအပ္ပဲ ျဖတ္ေတာက္ေဖၚျပသည္ကို မေက်နပ္သျဖင့္ “ မိုးေဝ ” သို ့ စာမူမ်ား ေနာက္ထပ္ျပီးမပို ့ေတာ့။

( ၄ )

ယ္တုကၡီစမ္းေခ်ာင္းေရမွာ ၾကည္လင္လြန္းလွသည္။ က်ေနာ္က ေက်ာက္တံုးတခုေပၚတြင္ အဝတ္ဖြပ္ေနစဥ္ ေခ်ာင္းစပ္သို ့ဆင္းလာသည့္လူသံေၾကာင့္ ေမါ့ၾကည့္မိ၏။ လူတေယာက္ လက္ဆြဲသားေရအိပ္တလံုး ပခံုးတြင္လြယ္ကာ ေဘာင္းဘီကို မတင္ဆြဲစုလ်က္ ေခ်ာင္းထဲသို ့ဆင္းလိုက္သည္။ သူ ့ေနာက္မွအမ်ိဳးသမီးတဦးက ေရထဲသို ့ဆင္းရန္ ထမိန္စကိုဆြဲေန၏။

ေခ်ာင္းထဲသို ့ဆင္းလာသူသည္ က်ေနာ့္ကို တခ်က္လွမ္းၾကည့္ျပီးမွ တဖက္သို ့မ်က္ႏွာလႊဲသြား၏။ ေျခလွမ္းႏွစ္လွမ္းခန္ ့သြားျပီးမွ က်ေနာ့္ဖက္သို ့တဖန္မ်က္ႏွာျပန္လွည့္လာခဲ့၏။ က်ေနာ္တို ့ႏွစ္ဦး မ်က္လံုးခ်င္း ဆံုမိသြားၾကသည္။

“ ဟာ ကိုနိဳင္ဝင္း ”
“ ေဟး..ကိုျငိမ္းေဝ၊

င္ဗ်ားေရာက္ေနတာ ေလွဆိပ္မွာကတည္းက ၾကားတယ္၊ က်ေနာ္ မဲေဆာက္ကို ကိစၥတခုရွိလို ့သြားေနတာပါ၊ ဒါ က်ေနာ့္အမ်ိဳးသမီး ပန္ဆန္းမွာ က်ေနာ္ အိမ္ေထာင္က်ခဲ့တာ ၊ ေရခ်ိဳးျပီးရင္ အိမ္ကိုလိုက္ခဲ့ဗ်ာ၊ စကားေလး ဘာေလး ေျပာၾကရေအာင္ ”

မယ္တုကၡီစမ္းေခ်ာင္းထဲတြင္ နိဳင္ဝင္းေဆြ၏အသံကို က်ေနာ္က ယၡင္တုန္းကႏွင့္ တူမတူ မေဝခြဲတတ္ေအာင္ ျဖစ္ေနခဲ့ေလသည္။
၁၉၉၂ ၊ စက္တင္ဘာလ ၂၂ ရက္ ၊ မာနယ္ပေလာ…။

( ၅ )

လြန္ ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ကို ျပန္ေရာက္သြားၾကသည္။ 
ထိုစဥ္က က်ေနာ္က အသက္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္။ သူက က်ေနာ့္ထက္ အသက္ငါးႏွစ္ခန္ ့ႀကီးသူ။ က်ေနာ္က ကဗ်ာတပုဒ္စ ႏွစ္ပုဒ္စသာ ေရးစျပဳသူ။ သူက နိဳင္ငံေက်ာ္ စာေရးဆရာျဖစ္ေနျပီ။ သူသည္ တခါတရံ ပဲခူးသို ့ေရာက္လာတတ္၏။ သူႏွင့္က်ေနာ္ ပန္းခ်ီကိုတင္ဦးႏွင့္အတူ မဟာေစတီဘုရားႀကီး၏ ငွက္ေပ်ာဖူးေပၚတက္ၾက၏။ ကိုတင္ဦးက ပဲခူးျမိဳ ့အေပၚစီးကို ပန္းခ်ီဆြဲေနစဥ္ သူႏွင့္က်ေနာ္က အိန္ဂ်ယ္၏ “ ပုဂၢလိက အိမ္ေထာင္မွဳအစ အစိုးရတို ့၏ မူလဘူတ ” စာအုပ္အေပၚ အေျခအတင္ ျငင္းခုန္ခဲ့ၾက၏။

သူ သည္ သူ ့ဝတၳဳမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ျပီး က်ေနာ္ႏွင့္ တႀကိမ္တခါမွ် ျငင္းခုန္ဖူးျခင္းမရွိခဲ့။ သူက သူေရးခဲ့ျပီးသမွ် ဝတၳဳမ်ားကို က်ေနာ္က ေဝဖန္လ်င္ ျပံဳးစိစိမ်က္ႏွာထားႏွင့္သာ နားေထာင္ေနတတ္၏။ တခါက “ ေႏြတည ႏွင့္ မသိန္းရွင္ဆီပို ့ေပးပါ ” ဝတၳဳမ်ားထဲက ဇာတ္သိမ္းပိုင္းမ်ိဳး ေနာက္ထပ္ျပီး မေရးပါနဲ ့ေတာ့လား ကိုနိဳင္ဝင္းရယ္..ဟု က်ေနာ္က မ်က္ရည္တလည္လည္ႏွင့္ ေတာင္းပန္ေတာ့ သူက က်ေနာ့္ကို သနားစရာသတၱဝါတဦးလို ျပန္ၾကည့္ေနခဲ့၏။ ထိုစဥ္အခ်ိန္က သူသည္ ၁၉၇ဝ၊ ၈ဝ ဆယ္စုႏွစ္တခုအတြင္း စကားေျပအေရးအသား အေကာင္းဆံုးစာေရးဆရာအျဖစ္ နာမည္ ႀကီးေနေလျပီ။

ခုုအခါ သူႏွင့္ျပန္ဆံုစဥ္ သူ ့ဝတၳဳမ်ားထဲမွ အေရးအသားတခ်ိဳ ့ စကားလုံးတခ်ိဳ ့က္ို က်ေနာ္က ျပန္ရြတ္ျပေတာ့ သူကေမ့ေတ့ေတ့…။ က်ေနာ္ ဒီလိုေရးခဲ့သလားဟု က်ေနာ့္ကို ျပန္ေမးေနေသး၏။
သူႏွင့္ က်ေနာ္တို ့ႏွစ္ဦး၏ ငယ္စဥ္က အျဖစ္အပ်က္မ်ားမွာ တခ်ိဳ ့လင္း၊ တခ်ိဳ ့မွိန္၊တခ်ိဳ ့ေပ်ာက္ေန၏။ သူသည္ကား က်ေနာ့္ထက္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ေစာကာ ခရီးရွည္ထြက္ခဲ့သူ။

သူ ႏွင့္ေတြ ့မွပင္ ဒိုက္ဦးကိုေအာင္ မာနယ္ပေလာကို ေခတၱလာျပီး ပန္ဆန္းကိုျပန္သြားေၾကာင္း သိရ၏။ ေက်ာက္တံခါး ကိုစံဦးတစ္ေယာက္ ေက်ာက္တံခါး N L D တြင္ ဥကၠဌလုပ္ေနေၾကာင္း သူ ့ကိုေျပာျပေတာ့ သူက ရယ္ေနေလသည္။ စိုးမိုးတင္-ခေရ မွာ တရုပ္ျပည္နယ္စပ္တြင္ ေသာင္တင္ေနျပီ။ နံ ့သာလွေဆြက ယၡဳအခါ ျမက္ခင္းသစ္တြင္ ေရႊတညာအမည္ႏွင့္ စာေတြဝင္ေရးေနျပီ။

စာ ေပဆည္းဆာမွာ သံုးအုပ္စု ကြဲသြားခဲ့ေၾကာင္း၊ တအုပ္စုက “ ပန္ဆန္း ” သို ့ထြက္ခြါကာ က်န္ႏွစ္အုပ္စုမွာ စာေပနယ္တြင္ အခိုင္အမာရပ္တည္ေနဆဲ ျဖစ္ေၾကာင္း ျပန္လည္သံုးသပ္မိခဲ့ၾက၏။ “ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း ” ကိစၥေပၚျပီးေနာက္ သူႏွင့္က်ေနာ္ အေနတန္းခဲ့ၾကပံု၊ သူက ပန္ဆန္းကို ထြက္ခြာပုံ၊ ပန္ဆန္းမွတဆင့္ မာနယ္ပေလာကို သူ ေရာက္ရွိလာပုံ၊ ၁၉၉ဝ ခု။

မာ နယ္ပေလာတြင္(၂)ႏွစ္ေက်ာ္ေနျပီးမွ “မဟူရာေမတၱာ ” လို လံုးခ်င္းဝတၳဳရွည္ႀကီးတပုဒ္ေရးမည္ဟုဆိုကာ ရဟန္းဝတ္ခဲ့၏။ ရဟန္းဝတ္ႏွင့္ေနစဥ္ “ မဟူရာေမတၱာ ” ဝတၳဳၾကီးေရးစဥ္က သမာဓိတည္ေဆာက္ျပီးမွ ေရးခဲ့သလို ယၡဳလည္း သမာဓိယူမည္ဟုဆိုကာ အျပင္းအထန္ တရားထိုင္ခဲ့၏။ (၆)လခန္ ့အၾကာတြင္ ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ခံစားရျပီး က်န္မာေရးခ်ိဳ ့ယြင္းလာခဲ့၏။

သူ သည္ ညေပါင္းမ်ားစြာအိပ္စက္ျခင္းမျပဳပဲ ေန၏။ ရဟန္းဘဝမွ လူဝတ္လည္းလိုက္ေသာ္လည္း သူ ့က်န္းမာေရးမွာ ပိုျပီးေကာင္းမလာခဲ့။ အထူးသျဖင့္ ငွက္ဖ်ားေရာဂါေပ်ာက္သြားေသာ္ျငားလည္း စိတ္ဖိစီးမတည္ျငိမ္မွဳမွာ က်န္ေနခဲ့၏။

သူ့ အေပၚ ေလးစားသူတခ်ဳိ ့က သူ ့ကို ေဆးကုသေပးရန္ႀကိဳးစားၾက၏။ သူက နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ျငင္းဆန္၏။ ေနာက္ပိုင္းတြင္ သူ ့အေပၚ အေလးအနက္ထားသူတို ့ကိုပင္လ်င္ သူက လက္ခံစကားေျပာျခင္းမျပဳေတာ့။ ထိုစဥ္အခ်ိန္က က်ေနာ့္အဖို ့ရာမွာလည္း သူ ့ကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ကူညီနိဳင္သည့္ ဘဝအေျခအေနမ်ဳိးမဟုတ္။ က်န္းမာေရးသိသိသာသာခ်ဳိ ့တဲ့လာစဥ္ သူသည္ က်ေနာ့္ကိုလည္း အိမ္သို ့မလာရန္တားျမစ္ခဲ့ေလသည္။

( ၆ )

၉၉၅ ၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ..။
မာနယ္ပေလာ က်ဆံုးျပီးေနာက္ နိဳင္ဝင္းေဆြ ကို ထိုင္းနိဳင္ငံ နယ္စပ္ေက်းရြာ၊ “ ေဖြးေပါလူ ” ရြာတြင္ ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ က်ေနာ္ ေတြ ့ခဲ့ရပါသည္။ 

ထို စဥ္က စစ္ေျပးဒုကၡသည္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ထိုင္းနိဳင္ငံအတြင္းပိုင္းသို ့ ေတာေတာင္မ်ားကိုျဖတ္ကာ ထြက္ေျပးေနၾကရခ်ိန္ျဖစ္သည္။ သူ ့ကို မိတ္ေဆြတစ္ဦး၏အိမ္တြင္ေရာက္ေနသည္ဟု ၾကားသျဖင့္ သြားေတြ ့ခဲ့သည္။ သူက မည္သူ ့ကိုမွ် လက္ခံစကားေျပာျခင္းမျပဳ။ ဘုရားစင္ေရွ ့တြင္ တဦးတည္း တိတ္ဆိတ္စြာထိုင္ေနသည္ကို ေတြ့ ရသည္။ သူ ့မိသားစုႏွင့္သူမွာ တကြဲတျပားစီ ျဖစ္ေနၾကျပီ။ သူ ့ကို ဓါတ္ပံုရိုက္ယူရန္ႀကိဳးစားၾကည့္ေတာ့ သူက ျပင္းျပင္းထန္ထန္ကန္ ့ကြက္၏။

သူ ႏွင့္ေတြ ့ျပီး ႏွစ္ရက္အၾကာ က်ေနာ္သည္လည္း ထိုင္းနိဳင္ငံေျမာက္ပိုင္းသို ့ ထြက္ခြါရ၏။ သူ ့ကို ႏွဳတ္မဆက္ပဲ ခြဲခြါခဲ့ရ၏။ ေဖြးေပါလူရြာမွ ကားၾကံဳႏွင့္ ထြက္ခြါလာသည့္ ညေနဆည္းဆာအခ်ိန္ ကားေပၚတြင္ထိုင္ရင္း သူ ့အတြက္ စိုးရိမ္ေနခဲ့မိသည္။ က်ေနာ့္မွာလည္း လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားႏွင့္အတူ ထိုင္း နယ္ျခားေစါင့္တပ္မ်ားကို မ်က္ေျချဖတ္ကာ သက္စြန္ ့ဆံဖ်ား ထြက္ခြါလာေနရသျဖင့္ သူ ့ကို မည္သို ့မွ် မကူညီနိဳင္ခဲ့။ အမွန္တကယ္ေျပာရလ်င္ က်ေနာ့္အေျခအေနက သူ႔ကို မျဖစ္မေန ေခၚထုတ္သြားႏိုင္ေလာက္ေအာင္လည္း အခြင့္အာဏာ မရွိခဲ့။ သူကလည္း အၾကမ္းဖက္ေခၚေဆာင္မွသာ လိုက္မည့္ပံုမ်ုိးျဖစ္ေနသျဖင့္ မလႊဲသာပဲ ထားခဲ့ရ၏။
ေဖြးေပါလူရြာမွအထြက္ ရြာဖက္သို ့ျပန္လွည့္ၾကည့္ေသာအခါ ရြာေပၚတြင္ မီးခိုးမ်ားအူလ်က္ရွိသည္ကို ေတြ ့ခဲ့ရ၏။

( ၇ )

ကားေျပာခြက္ကို ပခက္ေပၚျပန္တင္ျပီးသည္အထိ ပဒိုမန္းရွာ( ကရင္အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ယခု လုပ္ႀကံခံခဲ့ရ) ၏ စကားသံမွာ နားထဲ၌စြဲေန၏။ ပဒိုမန္းရွာ၏အသံမွာ ဝမ္းနည္းေၾကကြဲေနပုံ ရပါသည္။

“ ကိုျငိမ္းေရ … ဆရာနိဳင္ဝင္းေဆြ ေတာ့ ဆံုးရွာျပီဗ်ာ…” တဲ့။

နိုင္ငံေက်ာ္စာေရးဆရာ ဗိုလ္မွဴးခ်စ္ေကာင္း က သူ၏ “ အႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္ ” စာအုပ္အစတြင္ “ တိုင္းျပည္အတြက္ အႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္မွ် အလုပ္လုပ္လာျပီးေနာက္ မိမိကိုယ္မိမိ ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ ႀကိဳးတိုက္ထဲတြင္ ေရာက္ေနသည္ကို ေတြ ့ရသည္…” ဟု ေရးခဲ့၏။

က်ေနာ္တို ့အဖို ့မူ အႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္မွ် စာေပခ်စ္စိတ္ျဖင့္ အရူးအမူးေနလာၾကျပီးေနာက္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ၾကည့္လိုက္ေသာအခါ နိဳင္ဝင္းေဆြ က ထိုင္းျမန္မာနယ္စပ္ ေတာအုပ္အတြင္း ေသဆံုးခဲ့ရျပီး က်ေနာ္ကမူ ဥေရာပမဲဇာတြင္ ေသာင္တင္လ်က္ရွိသည္ကို ေတြ ့ရေလေတာ့သည္။ ။

ၿငိမ္းေဝ(ကဗ်ာ့အိုးေဝ)
၁၈၊ ၁၊ ၁၉၉၆
ဆန္ဗစ္ကာၿမိဳ႕၊ ၾကက္ေျခနီစခန္း။ ေနာ္ေဝး။