ေဆာင္းဝင္းလတ္ – 
ကဗ်ာဆရာေအာင္ဇင္မင္းနဲ႔ …
ကဗ်ာဒႆန

.

“ လြတ္လပ္လိႈင္း အင္တာဗ်ဴး ”

.

‘ ဗုိလ္ေအာင္ေက်ာ္တမ္းခ်င္း ’  ကဗ်ာကုိေရးခဲ့ေသာ
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ကဗ်ာဆရာၾကီး
ေမာင္ေလးေအာင္သည္ေကာ
ေခတ္ဆုိးေခတ္ၾကပ္ၾကီး၏
သားေကာင္ဘဝျဖင့္  နိဂုံးခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္ပဲ မဟုတ္လား။

ကို ေအာင္ဇင္မင္းေရ .. အလုပ္ေတြမ်ားေနတဲ့ ၾကားထဲကပဲ တစ္ခါတေလမွာ ေမျမိဳ႕ဘက္ကုိ ခရီးယာယီ ထြက္ခ်င္စိတ္ ျဖစ္မိတယ္ဗ်။ ကုိေက်ာ္ၾကီးရယ္၊ ကုိေအာင္ဇင္မင္းရယ္၊ ကၽြန္ေတာ္ရယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ေမျမိဳ႕ုကုိေရာက္ျဖစ္ခဲ့ရင္ “  ျပင္ဦးလြင္က ႏွင္းျဖစ္စဥ္ ” ဆုိတဲ့ ၀တၳဳထဲက အဓိက ဇာတ္ေဆာင္ အန္ကယ္လ္ၾကီးေနသြားတဲ့ ေနရာေဟာင္းေလးကုိလည္း သြားၾကည့္ခ်င္တယ္  ဗ်။ ဒီ၀တၳဳေလးကုိ ကၽြန္ေတာ္ေရးျဖစ္ခဲ့တာလည္း ကုိေအာင္ဇင္မင္းေျပာျပတဲ့  ျဖစ္ရပ္မွန္ ဇာတ္လမ္းေလးကုိ မူတည္ခံစားျပီး ေရးျဖစ္ခဲ့တာ မဟုတ္လားဗ်ာ။ စႏၵာမဂၢဇင္းမွာေလ ..။ ျပင္ဦးလြင္ဆုိတဲ့ ေမျမိဳ႕မွာ ငယ္ဘ၀တုန္းက ကုိေအာင္ဇင္မင္း ေပ်ာ္ေမြ႕ခဲ့ဖူးတဲ့ စာေပဘဝေလးလည္း သိခ်င္တယ္ဗ်ာ။

ကို ေဆာင္းက ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ဟုိးခပ္ေဝးေဝးဆီက ကၽြန္ေတာ့္ ဇာတိ ေမျမိဳ႕ကုိ (ျပင္ဦးလြင္ ) ကုိ ျပန္သြားခုိင္း လုိက္သလုိပါပဲလား။ ခရီးစရိတ္ေငြ ကုန္က်စရာမလုိဘဲ စာေရးဆရာ ေဆာင္း၀င္းလတ္ကုိ ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာဆရာေအာင္ဇင္မင္းက ေခၚယူသြားရေပဦးေတာ့မယ္။

နဦးဗ်။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ငယ္သူငယ္ခ်င္းထဲက ကုိေက်ာ္ၾကီးရယ္ .. ။ သူက ပညာေမာ္ကြန္းစာေပနဲ႔ ေခတ္က ေတာင္းဆုိလုိ႔ လုိအပ္ရင္ လုိအပ္သလုိ “ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ” ဦးတည္ စာအုပ္ကုိထုတ္ ( ၾကည့္စမ္းဗ်ာ ..  နယ္စပ္ေဒသဘက္ဆီ အခမဲ့ျဖန္႔ ) အဲ့သလုိလူမ်ိဳးဗ်။ အခုလည္း ခင္ဗ်ားရယ္၊ သူရယ္၊ ကၽြန္ေတာ္ရယ္ ( ၃ ) ေယာက္ညွိျပီး “ ဒိဌအနိစၥ ” စာအုပ္ကုိ ထုတ္ၾက  ျပန္ေရာမဟုတ္လား။ ျပီးေတာ့ သူက ေျပာ လုိက္ ျပန္ေသးတယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ လူသားမ်ားက ေသရမယ္ဆုိတဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ၾကီးကုိ သိပါရက္နဲ႔ ေမ့ေနၾက .. ဂရုမထားၾကဘဲ သူရဲေကာင္းေတြလုိ ေလာဘ၊ ေဒါသေတြကုိ ရင္မွာ ပုိက္ျပီး ”..  တဲ့။ လႊတ္လွတဲ့ သင္ခန္းစာ ေပးပဲဗ်ာ။ ‘  ငါ ’ ကုိသာပဲ အေျခခံခ်င္တဲ့ ‘  ရုပ္ ’ နဲ႔ ‘ စိတ္ ’ မ်ဳိးကုိ  ဖယ္ေစခ်င္သလုိ ထင္ပါရဲ႕။ ( သူကား .. ကမၻာေျမျပင္ေပၚ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမ်ား ထည့္၀င္သြားလုိ .. သြားေနသူ )။

ကဲ ..  ကုိေဆာင္းေရ .. ေမျမိဳ႕ သုိ႔မဟုတ္ ျပင္ဦးလြင္ ပုံရိပ္ေဟာင္းေလးဆီ ျပန္ေျပာၾကဦးစုိ႔ရဲ႕လားဗ်ာ။ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ ‘ ၂၀ ’  ရာစုထဲက ကၽြန္ေတာ့္ ရဲ႕ ၁ဝ ႏွစ္သား အရြယ္ေလးရဲ႕ မွတ္ဉာဏ္ထဲမွာ  Uncle Weesin ‘ အန္ကယ္လ္ဝီဆင္ ’ ၾကီးဆုိတာရွိခဲ့တယ္ဗ်။ သူက ျဗိတိသွ် တပ္သားေဟာင္းၾကီးဗ်ာ။ ဒုတိယကမၻာ စစ္ပြဲၾကီး ျပီးသြားေပမယ့္ ျမန္မာျပည္ဖြား ေမျမိဳ႕သူ  ‘ Aunty Mary ’  ‘အန္တီေမရီ ’ နဲ႔ ခ်စ္ၾကိဳး သြယ္မိသြားရာကေန ေမျမိဳ႕သားအျဖစ္ လုံး၀ခံယူလုိက္တဲ့ အန္ကယ္လ္ႀကီးေပါ့ဗ်ာ။

အဲ ဒီကတည္းက အဂၤလန္ကုိ မျပန္ေတာ့ဘူး။ သူတုိ႔ဇနီးေမာင္ႏွံမွာ သားသမီးရတနာမ်ားလည္း မထြန္းကားရွာဘူးဗ်။ ဘယ္သူ႔ရင္ေသြးေလးေတြ ပဲျဖစ္ျဖစ္ ကေလးေတြျမင္ရင္ အလြန္ ခ်စ္ခင္ ၾကင္နာတတ္ၾကတဲ့ ဇနီးေမာင္ႏွံေပါ့ဗ်ာ။ သူတုိ႔ အိမ္မွာ အေဖာ္မြန္ အျဖစ္နဲ႔ ‘ တယ္ရီယာ ’ အမ်ိဳးႏြယ္၀င္ အေမြးပြ ေခြးျဖဴျဖဴေလးတစ္ေကာင္ ရွိေနခဲ့တယ္။

မျမိဳ႕သုိ႔မဟုတ္ ျပင္ဦးလြင္ ဆုိတာကလည္း  အုတ္ႂကြပ္မုိး အုတ္နံရံအကာနဲ႔ အိမ္ေလးေတြ၊ မီးခုိးေခါင္းတုိင္ေလးေတြနဲ႔ ခ်စ္စရာ အိမ္ေလးေတြ ရွိေနခဲ့တဲ့ ျမိဳ႕ေလ။ ေအးတဲ့ရာသီဆုိရင္ တစ္ညလုံး မီးဖုိမီးလႈံၾကရတယ္။ တစ္ညမွာေတာ့ အဲဒီ့ ၿဗိတိသွ် စစ္သားေဟာင္းၾကီးတုိ႔ ဇနီးေမာင္ႏွံ အိပ္ေမာက်ေနတုန္းမွာ သူတုိ႔ အိမ္ထဲက မီးခုိး ေခါင္း တုိင္ထဲမွာ ‘ က်ပ္ခုိး ’ ေတြ ပိတ္ဆုိ႔သြားတယ္။ အျပင္ကုိ အေငြ႕ မထြက္ႏုိင္ဘဲ အိမ္ထဲမွာပဲ အေငြ႕ေတြက လႈိက္ေနတယ္။ ေအာက္စီဂ်င္ ျပတ္ျပီး အသက္ရႈရပ္သြား ၾကရရွာတာကေတာ့ ‘ ကံဆုိး ဘဝေမွာင္ အန္ကယ္လ္ဝီဆင္ တုိ႔ ဇနီးေမာင္ႏွံ ’ ပါပဲဗ်ာ။ တကယ္ကုိ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေလးေပါ့။

ၿမိဳ႕ လုံးက သူတုိ႔စ်ာပနကုိ လုိက္ပုိ႔ၾကတာ လြမ္းစရာေၾကကြဲစရာၾကီးပါဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္ မ်က္ရည္ မဆည္ႏုိင္တာကေတာ့ အဘုိးၾကီး အဘြားၾကီးရဲ႕ အေဖာ္မြန္ တယ္ရီယာ ေခြးကေလးကလည္း လူေတြၾကားထဲကေနျပီး သူ႔သခင္ေမာင္ႏွံရဲ႕ ေနာက္ဆုံးခရီးကုိ လုိက္ပုိ႔ေနရွာတဲ့ ျမင္ကြင္းေလး ေၾကာင့္ပဲေပါ့။ ေခြးေလးက လြမ္းဖ်ား လြမ္းနာက်ျပီး ဘယ္သူ ဘာလာေကၽြးေကၽြး ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းတယ္ဆုိတဲ့ အစားအစာကုိပဲျဖစ္ျဖစ္  လုံး၀မစားေတာ့ဘဲ တစ္ရက္မွာေတာ့ ေသပြဲဝင္သြားရရွာတယ္။

မျမိဳ႕မွာရွိတဲ့ အမွတ္ ( ၁ ) ေက်ာင္းၾကီး၀န္းက်င္ ေရႊဇီးကုန္း ရပ္ကြက္ထဲမွာ ျဖစ္သြားတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေလးေပါ့။ ဒီလုိေၾကကြဲစရာေလးကုိ ကၽြန္ေတာ္က ကုိေဆာင္းကုိ ျပန္ေျပာျပခဲ့တာေလ .. ။ ကုိေဆာင္း ကလည္းခံစားတတ္ေတာ့ ၀တၳဳေရးခဲ့တာ မဟုတ္လားဗ်ာ။ ‘ ျပင္ဦးလြင္က ႏွင္းျဖစ္စဥ္ ’ တဲ့။ ကုိေဆာင္း ၀တၳဳ စႏၵာမဂၢဇင္းမွာပါလာေတာ့ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ျဖစ္တဲ့ မင္းသားၾကီး ကုိ၀င္းဦးက ၀တၳုကုိ သေဘာက်သြားျပီး ေနာက္ဆုိရင္သူ႔ဆီကုိ စာမူေတြဆက္ေရးဖုိ႔  ကုိေဆာင္းကုိ ေျပာလုိက္တဲ့ အသံေတြဟာ ခုထိေတာင္မွ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ နားနဲ႔ ‘ ရင္နံရံ  ’ ဆီမွာ ပဲ့တင္ထပ္ေနဆဲပါပဲ  .. ကုိေဆာင္းေရ   ..။ ခင္ဗ်ားဖန္တီးတဲ့ ၀တၳဳေတြထဲမွာ ခင္ဗ်ားဟာ တစ္ခါတစ္ရံမွာ  ခင္ဗ်ားက  တရစ္၊ ျပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မျမင္ႏုိင္တဲ့ ခင္ဗ်ားရဲ႕ နဂုိရွိထားစိတ္က တရစ္ .. ။ ‘ ေပါင္းဆုံ အႏုပညာ ’ ဗ်။ 

ကို ေဆာင္းေရ .. ေမျမိဳ႕မွာေနခဲ့ရတဲ့  ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ငယ္ဘ၀မွာ စာအုပ္ေတြကုိ ခ်စ္ခဲ့ရတာလည္း အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂတ္ ပဲ့တင္သံေတြပဲေလ။ ဟုတ္ပဗ်ာ .. ။ ကြယ္လြန္သြားရွာျပီ ျဖစ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အစ္ကုိၾကီးဟာ အဲဒီ့ တုန္းက ‘ ရႈမ၀ ’ ၊ ‘ ေသြးေသာက္ ’ မဂၢဇင္းေတြကုိ စာၾကည့္တုိက္က ငွား .. ငွား ..  လာရင္းကေန ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ခြင့္ .. ။

ဒီလုိပါပဲ  .. ရွမ္းကုန္းေျမျမင့္  ဘက္ဆီက မုိးေတြ ညိဳ႕မႈိင္းလာတတ္ပုံေတြကလည္း ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ကေလးဘ၀ အမြန္အစဦးအတြက္ အႏုပညာ လက္ေဆာင္ေတြ ျဖစ္လာရသလုိပါပဲေလ .. ။ ခံစားတရိပ္ရိပ္ ေနာင္တစ္ခ်ိန္ ကဗ်ာဆရာဘ၀ကုိ ကၽြန္ေတာ္ ရယူလာတတ္ခ်ိန္မ်ားမွာေတာ့ …

နွင္းေတြနဲ႔ ခ်ဳပ္ျပီး ၀တ္ထားသေပါ့
ေဟမာန္ကုန္းျမင့္ ျမိဳ႕ကေလး ခ်မ္းေနရဲ႕
တိမ္မုိးေလေတာင္မွ ‘ ခ်က္ၾကိဳး ’  ေျခြတယ္

အုိးစည္သံ သဲ့သဲ့၊ နရီရနံ႔  စုံ၊မ ဝွက္
ရွမ္းအေကြ႕ေတာင္ခါးပန္း ေတာင္ယာေငြ႔ မီးရိပ္ပက္
ပံုုျပင္ဆန္ေဗဒ  ဖြၾကည့္စမ္းပ
နွပ္တြဲေလာင္းနဲ႔ ေပါင္းမသင္တတ္
ေကာင္ရုိင္းကေလး ေျပးလႊားခုန္ေပါက္ ေမွာက္လဲခဲ့ရာ
(ေျမမ်က္ႏွာျပင္ကုိ တရႈိက္မက္မက္ နမ္းျခင္းျဖစ္ပါသည္)

ငယ္ငယ္ကေတာ့ ကစားမက္လုိ႔ ေမွာက္လဲတာ
ခံစားမႈနက္ရိႈင္းခ်ိန္ အခုအရြယ္မွာေတာ့
ေမွာက္လဲတာလုိ႔ မေျပာခ်င္ဘူး
ေျမမ်က္ႏွာျပင္ကုိ တရိႈက္မက္မက္ နမ္းမိပုံမ်ိဳး ျဖစ္လာရေတာ့တယ္။

‘ ျပင္ဦးလြင္ ’ ဆုိတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာေရးယူရတဲ့ အထိပါပဲ။ ျပည္သူခ်စ္တဲ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ‘ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ’ က ဆုိရင္ ‘ အေမလုိေအးတဲ့ျမိဳ႕’။ ဒါေၾကာင့္ ‘ အေမျမိဳ႕ ’ လုိ႔ ေခၚခ်င္တယ္လုိ႔ေတာင္ ေျပာခဲ့ဖူးတယ္။ ကဲ .. ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ရန္ကုန္ကုိ ျပန္မွ ျဖစ္ေတာ့မယ္။

န္ကုန္ျမိဳ႕ကုိေရာက္လာျပီး ရန္ကင္းျမိဳ႕နယ္ထဲမွာ ကုိေအာင္ဇင္မင္းေနေတာ့ ကြယ္လြန္သူ ကဗ်ာဆရာၾကီး ေဒါင္းႏြယ္ေဆြ၊ ကြယ္လြန္သူ ေမာင္ကုိၾကီး ( ေခၚ ) ကဗ်ာဆရာေအာင္ႏုိင္သူ တုိ႔နဲ႔ လက္ပြန္းတတီး ေနခဲ့ပုံေလးေတြ ေျပာျပပါဦးဗ်ာ။

ကုိကုိၾကီး .. ကဗ်ာဆရာေအာင္ႏုိင္သူက  လူေခ်ာဗ်။ သီတင္းကၽြတ္တုိ႔၊ တန္ေဆာင္တုိင္ပြဲေတာ္တုိ႔ဆုိရင္ သူက အသံတုဝိဇၨာဘဝေရာက္သြားေရာ။ ရုပ္ရွင္မင္းသားေတြျဖစ္တဲ့ ေက်ာ္ေဆြလုိ .. ထြန္းေ၀လုိ ..  ေကာလိပ္ဂ်င္ေန၀င္းလုိ .. ေမာင္သင္လုိ  .. စကားသံေရာ ဟန္အမူ အရာေရာ ..  သူကရုပ္ရွင္မင္းသား လုပ္မလုိ႔ေတာင္ ျဖစ္ေသးတယ္။

ဒါ ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ အဲ့သလုိ ညေန .. ညေန ..  စည္သေလ့ေလ့ ‘ အကာလ ’ ေတြနဲ႔ နပန္းေတာ္ေတာ္ လုံးလုိက္ေထြးလုိက္၊ လမ္းေပၚက .. ကဗ်ာဆရာဘဝေတြထဲမွာ နစ္ေမ်ာၾကရင္း [ ဘယ္ေနရာ ေရာက္ေရာက္ ကဗ်ာစိတ္ကုိ တည္ေနတတ္ေသာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လုိ႔ ေျပာခ်င္တာ ] ဘယ္မွာလာျပီး ..  ရုပ္ရွင္ မင္းသားဘ၀ ရႏုိင္ပါေတာ့မလဲ။ အခု သူကြယ္လြန္ရွာေပျပီေပါ့ဗ်ာ။ ေနပါဦး ကုိေဆာင္းရာ .. ေအာင္ႏုိင္သူတစ္ေယာက္ ရႈမ၀မဂၢဇင္းမွာ အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕၀င္ဘ၀နဲ႔ ေနာက္ဆုံးက်န္ရစ္တဲ့အထိ ခင္ဗ်ားနဲ႔ ေအာင္ႏုိင္သူ တတြဲတြဲလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ စြပ္စြဲရင္ မမွားဘူး ထင္တယ္ဗ်။

ညီအစ္ကုိေတြလုိပဲ တြဲခဲ့တာ အမွန္ပဲဗ်။ သူကေနာက္ပုိင္းမွာ အလင္းတန္းဂ်ာနယ္နဲ႔ ေရႊအျမဳေတမဂၢဇင္းမွာ Proof Reader စာျပင္ဆရာ လုပ္သြားေသးတယ္ေလ။

ဒါ ေပမယ့္ ကုိေဆာင္းက အဲသလုိ ခဏငယ္ ညေနေစာင္းေတြကုိ ေဆာင္းပါးေတြ၊  ၀တၳဳေတြ၊ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ညႊန္းေတြဖက္  ပုိပုိျပီး အခ်ိန္ေတြ ေပးလုိက္ႏုိင္တာမို႔  .. ။ ကုိေဆာင္းေရ ..  အတိတ္ေတြထဲက လြမ္းစရာေတြ အျဖစ္က်န္ခဲ့ရုံကလြဲလုိ႔  ခင္ဗ်ားတုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ..  ခင္ဗ်ားတုိ႕ .. ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ .. ကုိေက်ာ္ၾကီးတုိ႔လည္း သူရာေတာကုိကုိ စြန္႔ခြာလုိက္ႏုိင္ခဲ့ၾကျပီေနာ္။

ေၾသာ္
‘ ေရတိမ္ ဖန္ခြက္ သိပ္မနက္လည္း .. 
နစ္လွ်က္ ေသခဲ့ၾကသူ မ်ားခဲ့ျပီ ’  .. ။ 

ကဗ်ာဆရာၾကီး ေဒါင္းႏြယ္ေဆြကေတာ့ ‘ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အႏိၱမဆရာ၊ ကဗ်ာကန္႔ကူလက္လွည့္ ’ .. ။ ဟုတ္လွျပီ အထင္နဲ႔ ဆရာ့ရဲ႕  … ‘ မိသဲပုိ ’ ကဗ်ာကုိ ကၽြန္ေတာ္ေ၀ဖန္ဖူးတယ္ဗ်ာ။

မိသဲပို

ဆူးေပၚဖက္က်
ဖက္ ေပါက္ရလည္း
ဖက္က မေပါက္
ဆူးသာ ေကာက္သည္
အံ့ေလာက္ဖြယ္ရာပါတကား .. ။

ကဗ်ာကုိ ကၽြန္ေတာ္က  ..
“ ဆရာ .. ‘   ဆူးက မေကာက္ဘူး .. က်ိဳးတာ ..  ဆရာက ေကာက္ နဲ႔ ေပါက္ကုိ အတင္းကာရန္ ယူထားတာပဲ လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ဆရာ့ကုိ ေျပာမိအဆုံးမွာပဲ …

ဆရာက …
“ ဖက္ကုိမတုိး ..  ဆူးသာက်ိဳးသည္ ’ လုိ႔ ငါေရး လုိ႔ ရတာပဲကြ။ ငါ့ကဗ်ာ ေခါင္းစီးက ‘ မိသဲပုိ ’ ေလကြာ။ မိသဲပုိက ဆူးကုိ က်ိဳးပစ္ႏုိင္ေအာင္၊ ဒီ့ထက္ဒီ  ..  ‘ ေကာက္ ’  ပစ္ႏုိင္တဲ့ ခြန္အား ပုိင္ရွင္ကြ” .. တဲ့။ 

ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ …
“ မင္းဟာေလ .. ကာရန္သာ ျမင္ျပီး ကဗ်ာ မျမင္တတ္ေသးဘဲ ကုိးကြ၊ ကဗ်ာကုိျမင္တတ္ေအာင္  မင္းျဖတ္သန္းရဦးမယ္ကြာ ’ လုိ႔  …
ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ေမွာင္မည္းေနတဲ့ စိတ္အခန္းကုိ အလင္းျပတင္း ဖြင့္ေပးသြားသူ  ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြ ..  ပါ။ ၁၉၅၉ခုႏွစ္ ကတည္းက ဆရာေဒါင္းေရးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေၾကာင္းတည္းေသာ ကဗ်ာေလး တစ္ပုဒ္ဆုိရင္ တစ္ခါတစ္ရံ ေဟာေျပာပြဲၾကံဳရင္ၾကံဳသလုိ ကၽြန္ေတာ္ ထည့္ထည့္ ဖတ္ျပမိတယ္။ 

ဒီလုိဗ်ာ ..

‘ ေရာင္နီဦး ’

      ( ဘ၀သုိ႔ )

ေမွာင္ေမွာင္ မင္းမွ
လင္းလင္း လာလိမ့္လွည့္တကား။

                              ေဒါင္းႏြယ္ေဆြ

မွ တ္မိလာျပန္ေရာ။ ဆရာေဒါင္းက ကၽြန္ေတာ့္ကုိ မင္းလက္ဖဝါး ျဖန္႔ဆုိျပီး ဆရာက သူ႔ လက္ဖဝါးနဲ႔  ကၽြန္ေတာ့္ ကဗ်ာေရးလက္ေပၚတင္ျပီး ‘ ေအာင္ဇင္းမင္း ’ .. ‘ ေအာင္ဇင္မင္း ‘ ..  ‘ ေအာင္ေစ သတည္း ’ ..  တဲ့။ အဲသလုိနဲ႔ ေမာင္မင္ဇင္ ( ရန္ကင္း )နဲ ႔ေရးခဲ့တဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ကုိ ကဗ်ာဆရာ ေအာင္ဇင္မင္း အမည္ဆရာေရြးေပး။ ဒုတိယအမည္နဲ႔ ဒုတိယ၀င္ ကဗ်ာဆရာဘ၀။ ကဗ်ာဆရာ ခရီး ၀င္ေတာ့တာပါပဲ။

ဂီတစာဆုိ ကုိေလးလြင္နဲ႔လည္း ကုိေအာင္ဇင္မင္းက ရင္းႏွီးေတာ့ သူ႔အႏုပညာနဲ႔ သူ႔ဘ၀ ပုံရိပ္ေလး သိခ်င္လုိက္တာဗ်ာ။

၉၇၀ ျပည့္ႏွစ္ေလာက္မွာ ရန္ကင္းက ဂီတ စာဆုိၾကီး ခ်ိဳေတးဆက္ ကုိေအာင္ကုိး အိမ္မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မထင္မွတ္ဘဲ ဆုံျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။ သူက ကၽြန္ေတာ္ ကဗ်ာေရးမွန္းသိေတာ့ ေျမြေျမြခ်င္း ေျချမင္သလုိ ခင္မင္သြားၾကျပန္တယ္။ သူ႔မွာက ခ်က္ခ်င္းခံစား စာသားနဲ႔ အသံေပါင္းစပ္ႏုိင္စြမ္းေတြ႕ရလိမ့္မယ္။ သူကုိယ္တုိင္ကလည္း ‘ ေသာတရွင္မဂၢဇင္း ’ တုိ႔ ‘ ဂီတပေဒသာ မဂၢဇင္း ’ တုိ႔မွာ ကဗ်ာေတြ ေရးေနျပန္ေသးတယ္။ အဲဒီ့တုန္းက သူေနတာက သု၀ဏၰမွာ။

ညာ ေဒသကုိ သူထဲထဲ၀င္၀င္ ေရာက္ခဲ့ဖူးတာ မရွိဘဲ  ျမ၀တီ မဂၢဇင္းမွာ လစဥ္ က်င္းပေပးေလ့ ရွိတဲ့ ဆရာၾကီး ခင္ေလးေမာင္ရဲ႕ ဓာတ္ပုံျပိဳင္ပြဲ ‘ အညာရႈခင္းခံစားမႈ ’ ဓာတ္ပုံေတြကုိ ၾကည့္ျပီး အဆုိေတာ္ ‘သန္းထြန္းေလး ’ သီဆုိတဲ့  ‘ ေမြးဌာနီ ’ သီခ်င္းကုိ သူေရးျဖစ္ခဲ့ပုံကုိပါ ကၽြန္ေတာ့္ကုိသူ  ေျပာျပတတ္တယ္။

ခါတစ္ရံ သူရယ္၊ ကၽြန္ေတာ္ရယ္၊ သူ႔ကုိ အာစရိလုိ႔ ေခၚေလ့ရွိတဲ့ သူ႔တပည့္   သိန္ႏုိင္နီ ( ကြယ္လြန္) ရယ္ .. [ တစ္ခါသားလုိ႔ ဆုိရမယ့္ ]  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ရီေ၀ၾကခ်ိန္မ်ားမွာဆုိရင္  ‘ ကဗ်ာ ’ နဲ႔ ‘ သီခ်င္း ’ ရဲ႕ ယွက္ႏြယ္ တြယ္ခ်ိတ္ အလွ ဓာတ္ေတြဆီမွာ ‘ တင္စားယူၾကပုံ ’ ေတြဆီမွာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ပုံဖြဲလုိက္ၾကတယ္။ ညအေမွာင္ေတြထဲဆီက နက္ရိႈင္းသြားခ်ိန္ေတြထဲ အထိမွာပဲ  ကဗ်ာနဲ့႔ သီခ်င္းရဲ႕ .. .. ။

‘ ကဗ်ာမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဂီတမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ စကားလုံးတစ္လုံးရဲ႕ ေနရာနဲ႔ တန္ဖုိးဆုိတာ ဘယ့္ကေလာက္ အေရးၾကီးတယ္ ဆုိေၾကာင္း ’ အထိေပါ့ဗ်ာ။ ‘ အျပန္အလွန္ ’ ‘ မေခၚရင္  ထားခဲ့ေလ ’ စာသားေလးမွာကုိက ‘ မ်က္ျမင္ ’ ထက္မက  ‘ ပုန္းေနတတ္ရာ အေတြး ’  ရွိပုံေတြ .. ။   

‘ ေခၚရင္လုိက္မယ္ေပါ့ ’ အထိ လုိက္ေလ်ာတတ္။ အဲသလုိမ်ိဳး ခ်စ္ခရီးေဖာ္ .. ။ ‘ ေသာကဟူသမွ်  အတူ တကြ မွ်ခံစားေ၀ ’ အထိ ဘ၀ခရီးကုိ တရိပ္ရိပ္ ျဖတ္ေက်ာ္လာခဲ့ၾက။ ျဖတ္ၾကဦးမယ္။ ေနရာနဲ႔ စာသား တန္ဖုိးေတြေပါ့ ကုိေဆာင္းရာ .. ။

ရွစ္ ဆယ့္ရွစ္ – ရွစ္ေလးလုံး ဆုိတဲ့ လူထုအေရးေတာ္ပုံႀကီးမွာေတာ့ ‘  ဒီမုိကေရစီ ’ အေခြထြက္ဖုိ႔ သူႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကဗ်ာဆရာ တခ်ိဳ႕ဆီက စာသားေတြ၊  ကဗ်ာေတြကုိေတာင္ ဂီတသံစဥ္ေတြ ထည့္ေပးသြားတဲ့ ဂီတစာဆုိ ကုိေလးလြင္ပါ။

( ၈ – ၈ – ၈၈ ) အေရးေတာ္ပုံၾကီးေန႔မွာဆုိရင္ ကုိေလးလြင္ေရာ၊ ပန္းခ်ီဆရာ မုိးေ၀လြင္ ( ယခုဘုန္းၾကီး၀တ္ ) နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ေရာ ကံဘဲ့ ရပ္ကြက္ထဲက ဦးလွေမာင္ၾကီး ( ယခု ေျမာက္ဒဂုံ NLD ) ေရာ …

‘ လူထုလိႈင္းလုံး
တဝုုန္းဝုုန္းနဲ႔
မုိးခ်ဳန္းသံလား၊
ပဲ့တင္သံလား၊
ေဒါမာန္ဖြင့္သြား   
ငါတုိ႔သည္ကား ’ ေပါ့ဗ်ာ။

ကိုုေလးလြင္ဟာ
ရွစ္ဆယ့္ရွစ္အျပီး ပုဒ္မ ‘ ၁၄၄ ’ ထုတ္ထားခ်ိန္ ညမထြက္ရ အမိန္႔၊ တင္းတင္း ၾကပ္ၾကပ္၊
အာဏာ ဓားမုိး၊ ေသနတ္မုိးေအာက္မွာပဲ ေဆးရုံၾကီးဆီ အေရာက္ မသြားႏိုုင္ဘဲ
သူ႔ရဲ႕ ဂြတၱလစ္ အိမ္ေလးထဲမွာ အသက္ရႈပိတ္မိ၊ ဘ၀ဆုံးသြားရ၊ ကြယ္လြန္သြားရတာပါ။
ကုိေလးလြင္ရဲ႕ ဘ၀ပုံရိပ္ေရွ႕မွာ ‘ အညတရ ’ ဆုိေသာ စကားစုသည္သာ ျဖည့္စြက္ျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ 

ကို ေလးလြင္ဟာ ရွစ္ဆယ့္ရွစ္အျပီး ပုဒ္မ ‘ ၁၄၄ ’ ထုတ္ထားခ်ိန္ ညမထြက္ရ အမိန္႔၊ တင္းတင္း ၾကပ္ၾကပ္၊ အာဏာ ဓားမုိး၊ ေသနတ္မုိးေအာက္မွာပဲ ေဆးရုံၾကီးဆီ အေရာက္ မသြားႏိုုင္ဘဲ သူ႔ရဲ႕ ဂြတၱလစ္ အိမ္ေလးထဲမွာ အသက္ရႈပိတ္မိ၊ ဘ၀ဆုံးသြားရ၊ ကြယ္လြန္ သြားရတာပါ။ ကုိေလးလြင္ရဲ႕ ဘ၀ပုံရိပ္ေရွ႕မွာ ‘ အညတရ ’ ဆုိေသာ စကားစုသည္သာ ျဖည့္စြက္ျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ သုိ႔ရာတြင္ သူဖန္တီးသြားေသာ သီခ်င္းမ်ားကား ဘယ္မွာ ဆင္းရဲၾကလုိ႔လဲ ?

ကံ ဘဲ့ ကုိလွေမာင္ၾကီးက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကုိေအာင္ဇင္းမင္းတုိ႔ အေပၚမွာ ထားခဲ့တဲ့ သံေယာဇဥ္ကုိ အျမဲသတိရေနမိတယ္ဗ်ာ။ သူက အဆုိေတာ္ သန္းေဖေလး၊ ရုပ္ရွင္သရုပ္ေဆာင္ သန္းေဖေလးရဲ႕ သီခ်င္းေတြကုိ ခံစားတတ္သူေနာ္။ ကဗ်ာဆရာ ကုိေလးေအာင္ ေရးသြားတဲ့ သီခ်င္း တခ်ိဳ႕ေပါ့ေနာ္။ ကုိေလးေအာင္ရဲ႕ ကဗ်ာဆရာ ဘ၀ဒႆနေလးေတြကုိ  ဘယ္လုိခံစားရလဲ .. ..  ကုိေအာင္ဇင္မင္းေရ .. .. ။

စ္ကုိၾကီး ကုိလွေမာင္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ၾကားမွာ [ ကုိေဆာင္းလည္း အပါအ၀င္ေပါ့ ]  ‘ ေခတ္ ’ ကပုိျပီးရင္းႏွီးေစခဲ့တယ္။
‘ ေခတ္ဆုိး ’ ေနရာမွာ ျပည္သူနဲ႔ တစ္သားတည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စိတ္နဲ႔ ရုပ္ေတြဟာ ‘ ေခတ္ေကာင္း ’ ျဖစ္ေစခ်င္ခဲ့တယ္။
‘ ေခတ္ၾကပ္ ’ ေနရာမွာ အာဏာရွင္၊ အာဏာဖြဲ ( ထုိအခါက အုပ္စုိးသူ ) ကုိဖယ္ရွား ၊ ‘ ဒုတိယလြတ္လပ္ေရး ’ အလွဓာတ္ကုိ ရနံ႔ဖြဲ႕ ေဝေစခ်င္ခဲ့တယ္။

င္ဗ်ားအပါအ၀င္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လည္းပဲ အက်ဥ္းေထာင္ေတြထဲ ေရာက္သြားၾကရတာပဲ မဟုတ္လား။ ကုိလွေမာင္က ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ထက္ ေရွးဦးက် အက်ဥ္းသမား။ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသမား ဘ၀မ်ားစြာတုိ႔ ေပါင္းဆုံၾကရာ ျမစ္မင္းဧရာ၀င္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ရင္ခုန္သံမ်ားပဲလုိ႔ ဆုိၾကစုိ႔ရဲ႕ေနာ္။

‘ ေက်ာက္ဆစ္ရုပ္က ျပံဳးရယ္မိေအာင္ ေမာင္ ၾကိဳးစားေနမိသလားကြယ္ ’ တုိ႔လုိ  ကုိေလးေအာင္ရဲ႕ ‘  ညသုိ႔မဟုတ္ ဂုိယာ ’ တုိ႔ ‘ ေလွကေလးကုိေလွာ္မည္ ’  တုိ႔ ဒီမွာပဲ ‘  သူ႔ဖိနပ္ ’ လုိ ေအာက္ဆုံးအလႊာ ဘဝေတြဆီက ငုိရိႈက္သံေတြ   ..  ဘာတဲ့ ။

‘ အယဥ္ ’ ဆုိတဲ့ မိန္းမပ်က္ တစ္ေယာက္ရဲ႕ စကားနဲ႔ ေနာက္ခံကားခ်ပ္ထဲမွာ ေလွကေလးကုိေလွာ္မည္ တဲ့လား။

“  ဒီမွာ  ကဗ်ာဆရာၾကီးရယ္ ..  ဘ၀ဆုိတာဟာ ေလာကဇာတ္ခုံေပၚမွာ.. က ,ေနရတာ မဟုတ္လား ..  ဒီလုိ ဆုိရင္ အယဥ္တုိ႔ ဘ၀က ဘယ္ေတာ့မွ မုိးမလင္း ေတာ့မယ့္  ဇာတ္ခုံၾကီးေပၚမွာ  ..  က, ေနရတာ မ်ားလား ..ဟုတ္တယ္ ”

ကိုု ေလးေအာင္ေရးခဲ့တဲ့ ‘ ေလွကေလးကုိ ေလွာ္မည္ ’ .. ထဲက   မိယဥ္ရဲ႕ [ သူမသည္ မိန္းမပ်က္ျဖစ္၏။ ျပင္ပတြင္ တကယ္ရွိေသာ မိန္းမပ်က္  ..  ကုိေလးေအာင္ကုိ အေၾကာင္းျပဳ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေသာက္ခဲ့ဖူးရာ ထုိအခါက ‘ ပုဇြန္ေတာင္ ’ ၏ ‘ အေမ့ဆုိင္ ’ သုိ႔လာေရာက္ေလ့ ရွိေသာ ထုိ ‘ အယဥ္ ’ ဆုိေသာ ‘ မိယဥ္ ’ကား ပုဇြန္ေတာင္ အရက္ဆုိင္ ၀န္းက်င္ ထဲမွာပင္ ေသြးအန္၍ လက္ေခ်ာင္းေလးမ်ား ေကာက္ေကာက္ေကြးေကြး ဘဝျဖင့္ ေသဆုံးသြားရရွာ သူ။

ခုလုိ တစ္၀က္တစ္ပ်က္ ေခတ္အလွ ေရးေရးမွ်ေလာက္ကုိပင္  သူ  မျမင္ေတြ႕  သြားရေခ်။ ‘ ဗုိလ္ေအာင္ေက်ာ္ တမ္းခ်င္း ’  ကဗ်ာကုိေရးခဲ့ေသာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ကဗ်ာဆရာၾကီး ေမာင္ေလးေအာင္ သည္ေကာ ေခတ္ဆုိး ေခတ္ၾကပ္ၾကီး၏ သားေကာင္ ဘဝျဖင့္  နိဂုံးခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္ပဲ မဟုတ္လား။ ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြရဲ႕ ကဗ်ာလုိ  .. ..

‘ ေရာင္နီဦး ’
( ဘ၀သုိ႔ )
ေမွာင္ေမွာင္မင္းမွ
လင္းလင္းလာလိမ့္လွည့္တကား။

ကဗ်ာဆရာ၊ အယ္ဒီတာေကာင္း တစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့  ကုိေနာင္လတ္ၾကီး (စစ္ေတြေနာင္လတ္ ) ၾကီးကုိလည္း လြမ္းတယ္  .. ကုိေအာင္ဇင္မင္းေရ .. .. ။

ကိုု ေနာင္လတ္နဲ႔ကၽြန္ေတာ္ စသိခ်ိန္မွာ ရုိးတုိးရိပ္တိတ္ ဖြဲ႔၀င္္မႈေလးမွ်ပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အစ္ကုိ ဦးဆန္းေအာင္ (ကြယ္လြန္) နဲ႔သူက အင္းစိန္ေတာရမွာ သီတင္းသုံးေဖာ္။ ဘ၀တူ အက်ဥ္းသား။  ကၽြန္ေတာ္ႏုိင္ငံေရး  အက်ဥ္းသားဘ၀နဲ႔   အက်ဥ္းေထာင္ထဲ   ( ၁၉၇၈ – ၁၉၈၀ ) ၊    ( ၁၉၉၆ – ၂၀၀၄ ) ထိေရာက္သြားေတာ့ ကုိေနာင္လတ္တုိ႔ေခတ္က ‘ အင္းစိန္ေတာရ ’ လုိ႔ သုံးတာထက္ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ခံစားမႈအတုိင္း ကၽြန္ေတာ္ က်ေရာက္သြားရာ အက်ဥ္းေထာင္ ဆုိတာကုိ ‘ ေျမစုိင္ဝဲတိုု႔ ထူထူထဲထဲ  ထ, မတ္တတ္ရပ္ေနေသာ စက္၀န္း ’ လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ နက္ရိႈင္းသြားေတာ့တယ္။

ကိုု ေနာင္လတ္က အယ္ဒီတာေကာင္း တစ္ေယာက္တင္မကဘူး ၀တၳဳရွည္  လုံးခ်င္းေတြလည္း အင္မတန္အေရးေကာင္းခဲ့တာ။ ကဗ်ာေတြလည္း အေရးေကာင္းခဲ့တာ။ ေမာင္သင္းခုိင္တုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အပါအ၀င္ ကဗ်ာဆရာတစ္စုနဲ႔ ‘ တုိက္ပြဲ လက္နက္ အနီမ်ား ’ စုေပါင္း ကဗ်ာ စာအုပ္ ထုတ္ဖုိ႔ေတာင္ ‘ ရႈေထာင့္ဂ်ာနယ္ ’ မွာ ေၾကညာျပီးျပီ။ စာေပစိစစ္ေရးက ခြင့္မျပဳခဲ့လုိ႔  မထုတ္ျဖစ္ခဲ့ ျပန္ပါတယ္။ ( အဲဒီ့မွာ အစ္ကုိၾကီး စစ္ေတြေနာင္လတ္လည္း ပါသေပါ့ဗ်ာ )။ 

ကားေျပာရင္ ရခုိင္သံဝဲဝဲနဲ႔၊  ဒါေပမယ့္ ကုိျမတ္ေလးရဲ႕ ‘ ပန္းတုိင္းပြင့္ပါေစ ’ တုိ႔ ‘ ပင္လုံထိပ္ထားဦး ’   တုိ႔ မ်ား ဆုိျပီလားဆုိရင္ ဗမာသံမွ ဗမာသံစစ္စစ္ပါဗ်ာ။ ေထြေထြ ေဝေဝ ေၾကြေၾကြ သီခ်င္း ဆုိခ်ိန္မ်ား  ဆုိရင္  အုိ …  က, လုိက္သမွ … ခုန္လုိက္သမွ ..  ဘာလဲ .. ကုိေဆာင္း  ..  ခင္ဗ်ားလည္း က, ခဲ့၊  ခုန္ခဲ့   ..  ဟုတ္တယ္ဗ်ာ။  အဲ့သလုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘဝေတြ ရင္ခ်င္း အပ္ခဲ့ၾကသေပါ့ မဟုတ္လား ..  ။   ‘ ဂ်ိမ္း ’ ခနဲ  ‘  ေထာင္တံခါးေတြ ’ ထဲဆီ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အသီးသီး ေရာက္သြားခဲ့ၾကရ ျပန္တာပဲ မဟုတ္လား။ အခုေတာ့ ကြယ္လြန္သြားရွာျပီျဖစ္ေသာ  စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ၊ အယ္ဒီတာေကာင္း  စစ္ေတြေနာင္လတ္ၾကီးပါဗ်ာ။

သီ ခ်င္းေရးတဲ့ ေမာင္ေဆြႏြယ္က ‘ တကၠသုိလ္ေက်ာင္းက ေငြလမင္း ’   သီခ်င္းကုိ ကုိေရးဖြဲ႕သြားခဲ့တယ္။ ကုိေအာင္ဇင္းမင္းရဲ႕ ငယ္သူငယ္ခ်င္း ရုပ္ရွင္မင္းသမီး အကယ္ဒမီ ခ်ိဳျပံဳးက ဒီသီခ်င္းကုိ  ဆုိခဲ့တယ္။ အဲဒီ့ သီခ်င္းထဲမွာ ဆုိရင္ ‘ အလွရႊန္းဆုိ သာေမာရာ ျမကၽြန္းညိဳ .. ကဗ်ာေတာမွာ ..  ခဏကြန္းခုိလာေသာ အခါ၀ယ္ .. တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း .. ျဖစ္သြား ၾကတာေတြ .. စိတ္အေနေျပာင္းရင္ .. ခ်စ္သြား ၾကတာေတြ  .. ဒါေတြ တကယ္ေတာ့ မဆန္းေပ ’  ဆုိတဲ့ စကားလုံးလွလွေလးေတြ  သုံးသြားတာ ကုိေဆြႏြယ္ရဲ႕  ‘ ကဗ်ာအေတြး ’ လုိ႔ပဲ ကၽြန္ေတာ္ ခံစားရတယ္။ ကုိေအာင္ဇင္မင္းေရာ  ဘယ္လုိခံစားရလဲ .. ။

င္ေအးတင့္ ( ခ်ိဳျပံဳး )နဲ႔ကၽြန္ေတာ္က  ကံဘဲ့ ရပ္ကြက္စာသင္ေက်ာင္း    ေျခာက္တန္းမွာ အတန္း အတူတူ တက္ခဲ့တာ။ အဲဒီ့ကတည္းက သူ သီခ်င္းဆုိေနျပီ ‘  ‘ေခါင္းေလာင္းထုိးသံ ဘယ္သူ႔႔ထံ ..  ျပန္လည္ေတြးေလတုိင္း မ်က္ရည္ ဝိုုင္းလွ်ံ ..  တစ္ရံေရာ အခါက ဘဝေလးေတြ ျမင္ေသးရဲ႕ .. အတန္တန္ စာသင္ခန္း၀ယ္ ..မႏြမ္းမနယ္ တုိ႔ငယ္ငယ္က စာအံ သံရယ္ ’ ဒါ ခ်ိဳျပံဳး စာသင္ခန္းထဲက သူ႔ အသံ သဲ့သဲ့။  အခုထက္ထိ အမွတ္ရေနဆဲပါ။

မာင္ေဆြႏြယ္နဲ႔ကေတာ့ ေတာင္ဥကၠလာမွာ ေက်ာင္းတက္ေဖာ္။ ဥကၠလာခင္ေစာလည္းပါတယ္။ ေက်ာင္း အတူတူ ေျပးေဖာ္ေတြ။ တစ္ခါတုန္းက Auto ေလးတစ္ခုမွာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ခံစားမႈအတုိင္း ‘ သင့္ဝါသနာ ’ ဆုိတဲ့ေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္က   ‘ ေက်ာင္းေျပးျခင္း ’ လုိ႔ ေရးေပးမိတဲ့ အထိပဲ။

ခုေျမာက္ဒဂုံ  .. ဟုိတုန္းက တုိးေၾကာင္ကေလး။ အခုလုိ တံတား မထုိးရေသး ခ်ိန္။ သမၺာန္ ( ခတ္တက္ျဖင့္ ေလွာ္ရေသာ စက္ေလွတစ္မ်ိဳး ) နဲ႔ ‘ ဆယ္ျပား ’ ေပးထားရင္ ‘ ငမုိးရိပ္ေခ်ာင္း ’ ကုိ အသြားအျပန္ စီးလုိ႔ ရခ်ိန္။ ေရွးေဟာင္း ဘုရားအုိၾကီးေတြၾကားမွာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ တစ္ေတြ  ေက်ာင္းေျပး  … ေျပး .. ျပီး  နတ္သွ်င္ေနာင္ကဗ်ာေတြ၊ နဝေဒးၾကီးရဲ႕ ဘုရားတုိင္ ရတု ကဗ်ာေတြ၊ ရွင္အဂၢသမာဓိရဲ႕ ေနမိဘုံခန္း ပ်ိဳ႕ ‘ ရွင္ေႏွာင္းျပာလဲ့ ငယ္လြန္းခဲ့၍ ’ အဲသလုိ ေရွး စာကဗ်ာေတြၾကား မွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကဗ်ာ စိတ္ေတြ နစ္ျမဳပ္ ေပ်ာ္၀င္ခဲ့ၾကတယ္။

မာင္ေဆြႏြယ္က မယ္ဒလင္တီး သိပ္ေကာင္းတယ္ဗ်။ သူငယ္ခ်င္း ေမာင္ေဆြႏြယ္ေရးျပီး ခ်ိဳျပံဳး ဆုိတဲ့ သီခ်င္းစာသားေတြမွာ ‘ ခံစားတတ္မႈ ..  သူ႔ရင္ထဲက အလွေဒါင့္ တစ္ေဒါင့္ ’ .. ။ ေမာင္ေဆြႏြယ္ကုိ  တစ္ခါက  ကၽြန္ေတာ္ ေျပာဖူးတယ္။  ‘ မင္းဟာ .. သီခ်င္းေသလုိ႔ ၀င္စားသူပဲကြ ’ လုိ႔ .. ။ သူက ျပံဳးျပီး ကၽြန္ေတာ့္ကုိလည္းပဲ ‘  မင္းက .. ကဗ်ာေသလုိ႔  ၀င္စားသူ ’  တဲ့ဗ်ာ။ ေနဦးဗ်။ သခင္ဗဟိန္းက ဒဂုန္တာရာကုိ ေျပာဖူးတာ ရွိတယ္ဗ်။ ‘ ေဌးျမိဳင္ရာ .. ဂီတနယ္မွာ  နယ္နိမိတ္ မရွိဘူးကြ ’ တဲ့ .. ။ 

အဲ သလုိ စကားကုိ မူတည္ျပီး ကၽြန္ေတာ္ ကုိးကား ယူခ်င္လာတဲ့ စကားအစုအေဝးေလးကေတာ့  ‘ ကဗ်ာစာသားနဲ႔ သီခ်င္းဟာ အျမႊာေမာင္ႏွမပဲ’ ျဖစ္ေနခ်င္ေတာ့တယ္။ အေၾကာင္းအရာမွာေတာ့ တစ္ခါတစ္ရံတူမယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ လမ္းခြဲေပလိမ့္မယ္။ အိႏၵိယ  စာဆုိရွင္ၾကီး ရာဝိျႏၵာနတ္တဂုိး ရဲ႕ ကဗ်ာ တစ္ပုဒ္ဆုိရင္  ဘဂၤလားေဒရွ္႕ႏိုုင္ငံရဲ႕ အမ်ိဳးသားသီခ်င္း အဆင့္ကုိ ေရာက္သြားခဲ့၊ ေနရာေပးလုိက္ရတာပဲ  မဟုတ္လား။ အုိင္စတုိင္းက ေျပာဖူးတယ္။ ‘အသံဟာ ေလထုသာမရွိရင္ ေျခက်ိဳးေနတယ္ ’  တဲ့ .. ။ ဟုတ္တယ္ဟုတ္။ ကဗ်ာအသံ။ သီခ်င္း အသံ၊ ဝတၳဳမွာလည္း အသံ။ အႏုပညာစစ္စစ္ တည္တံ့ေနေသာ အသံတုိ႔ကား ကမၻာေျမျပင္ေပၚတြင္ ကမၸည္း ဝင္ေနေပေတာ့မည္လုိ႔ .. ေျပာခ်င္ပါတယ္ ကုိေဆာင္းေရ .. ။

ခတ္နဲ႔ စနစ္ေတြကုိ ျဖတ္သန္းၾကတဲ့အခါမွာ တခ်ိဳ႕က ‘ စကားေျပ ’ အႏုပညာနဲ႔  ခံစားမႈကုိ ပုံေဖာ္ မွတ္တမ္းတင္ၾကသလုိ ‘ ကဗ်ာ ’ နဲ႔လည္း အႏုပညာ ေျမာက္ေအာင္ ဖြဲ႕သီျပီး  ေခတ္နဲ႔စနစ္ရဲ႕ ျပယုဂ္ မွန္သမွ်ကုိ  ထင္ဟပ္ေပးတတ္ၾကတယ္။ ဒီအေပၚမွာ ဘယ္လုိ ျမင္မိလဲ ကုိေအာင္ဇင္မင္း .. ။

ခတ္နဲ႔  စနစ္ေတြကုိ  လူသားပီသစြာ  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔  ျဖတ္သန္းလာခဲ့ၾကရသလုိ ( လူသား မပီသသူတုိ႔ရဲ႕ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတုိ႔ရဲ႕ က်င့္ၾကံပိတ္ဆုိ႔မႈေတြေၾကာင့္ ထုိ အခါမ်ိဳးတြင္ စီးဆင္းမႈဟူေသာ ) လူသား ပီသစြာဆုိတာကေတာ့  အျပန္အလွန္ေလးစား၊ အတူတကြ ဖူးပြင့္ ၊ လုံျခဳံမႈ အျပည့္အ၀ တည္ရွိ ရယူ ေနထုိင္လုိမႈ ဆုိတဲ့ ခံစားမႈမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။

ဒီ အခါမ်ိဳးမွာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ခင္ဗ်ားတုိ႔ဟာ  အႏုပညာစိတ္နဲ႔ အဲသလုိ ေခတ္ စနစ္ကုိ ျဖတ္သန္းၾကတဲ့အခါမ်ိဳးမွာ ..  ေနဦးဗ်ာ .. ေလာေလာဆယ္ ၂၀၁၈ ဧျပီလထဲမွာ စိတ္ကူးခ်ိဳခ်ိဳ စာအုပ္တုိက္က ထြက္လာတဲ့ .. ကုိေဆာင္းေရးတဲ့  ‘ေပးဆပ္ျခင္း၀တၳဳ ’ ဆုိတဲ့ ၀တၳဳရွည္ၾကီးကုိပဲၾကည့္။ ေခတ္စနစ္ရဲ႕ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေတြကုိ ခင္ဗ်ား စကားေျပနဲ႔ ေရးျပထားတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံၾကီး တုိင္းတပါးနယ္ခ်ဲ့လက္ေအာက္ က်ေရာက္ခ်ိန္က စျပီး  ၁၉၈၈ အာဏာရွင္ဆန္႔က်င္ လူထုအေရးေတာ္ပုံၾကီးအထိ ျပည္သူလူထုၾကီးရဲ႕ ခံစားေနရမႈေတြ ကုိ ခင္ဗ်ားက စာေရးဆရာ  ေဒါင့္ ရဲ႕အျမင္မွာ ေပါင္းဆုံ လုိက္ႏုိင္တယ္။ ခင္ဗ်ား ၀တၳဳေတြထဲမွာ ခင္ဗ်ားဟာ တစ္ခါတစ္ရံ ခင္ဗ်ား တစ္ရစ္ .. ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မျမင္ႏုိင္တဲ့ ခင္ဗ်ားရဲ႕ နဂုိရွိစိတ္ထား  တစ္ရစ္ .. ေပါင္းဆုံရာ အႏုပညာ လုိ႔ အစကတည္းက ကၽြန္ေတာ္ ခင္ဗ်ားကုိ ေျပာထားခဲ့တယ္ေနာ္။ 

ကဲ .. ကုိေဆာင္းေရ .. ခင္ဗ်ားရဲ႕ ‘ ေပးဆပ္ျခင္း ၀တၳဳ ’   အဆုံးသတ္ေလးကုိပဲ ၾကည့္ၾကစုိ႔ဗ်ာ။

… လူ႔ ဘ၀ဆုိတာ ဖေယာင္းတုိင္ မီးထြန္းလင္းခ်ိန္ တုိသလုိ တုိေတာင္းလွတယ္ဆုိတဲ့ အယူအဆကုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ လက္မခံႏိုုင္ပါဘူး။ ဘ၀ဆုိတာ ဖေယာင္းတုိင္ကေလး မဟုတ္ပါဘူး။ ခန္႔ညားတဲ့ မီးရႈးတုိင္ၾကီးပါ။ အခု အခုိက္အတံ့မွာ အဲဒီ့ မီးရႈးတုိင္ၾကီးဟာ  ကၽြန္ေတာ့္ လက္ထဲမွာ ရွိေနတာပါ။ အဲဒီ့  မီးရႈးတုိင္ ၾကီးဟာ ေနာက္မ်ိဳးဆက္ သစ္ေတြကုိ လက္ဆင့္ မကမ္းခင္ေလးမွာေတာ့ အစြမ္းကုန္ ထိန္လင္းေတာက္ပေအာင္ ကၽြန္ေတာ္ လုပ္သြားခ်င္ပါတယ္ ’ လုိ႔ အေဖက ရြတ္ဆုိျပပါတယ္။ အေဖ့ရဲ႕ စကားအဆုံးမွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ အိမ္ခန္း တံခါးကုိ အျပင္ဘက္ ထြက္ျပီး ေသာ့ခတ္ခဲ့ၾကတယ္။ ျပီးေတာ့ သားအဖႏွစ္ေယာက္ လက္တြဲျပီး ေသြးေရာင္ေတြ စြန္းေပေနတဲ့  လမ္းမၾကီးဆီကုိ ထြက္လာခဲ့ၾကပါေတာ့တယ္ .. ” လုိ႔   ခင္ဗ်ားေရးခဲ့တယ္ေနာ္ ..။

ဒီမွာ ကုိေဆာင္းဗ် ..  ကုိေဆာင္း ..    
‘ ေသြးေရာင္ေတြ စြန္းေပေနတဲ့ လမ္းမၾကီးဆီကုိ ’ ဆုိတာ အဲသလုိ ေခတ္ စနစ္ဆုိးႀကီးရွိခဲ့ပါတယ္ဆုိၿပီး ခင္ဗ်ားက စကားေျပနဲ႔ ေထာက္ျပသြားတာ။ ကဗ်ာနဲ႔ ေထာက္ျပၾကတဲ့အထဲမွာ  ကၽြန္ေတာ္က ..   ‘ ရုပ္ၾကြင္းမ်ား ’ ( ေခတ္ စနစ္၏ တစ္နည္းေသာ အမည္ဟု မွတ္ပါ။ )  ဆုိတဲ့ ကဗ်ာမွာ ေရးထားတဲ့ စာေၾကာင္းေတြထဲက တစ္စြန္းတစ္စ ေဟာသလုိ ျပခဲ့တယ္။

႐ုုပ္ႂကြင္းမ်ား

‘ ေတာရုိင္းၾကီးထဲ 
ေတာရုိင္းည၊ ေတာရုိင္းေန ဒႆနေတြ႕တယ္
လူရုိင္းေတြရဲ႕ လွံဖ်ားမွာ ငါးရုိးေနတယ္

ေက်ာက္ကုိ ေက်ာက္နဲ႔ ပြတ္တုိက္ မီးခတ္မွတ္တမ္း ဖုိတယ္
ေလတုိက္ႏႈန္းေပၚ ေပ်ာ္တေဝးေဝး ပဲ့တင္သံ တေဟးေဟး
ေတာင္ကမ္းပါးယံေတြပါ  ပူေႏြးလာ  ကဆုန္ေပါက္
လူသားဘ၀ ေယာက္ယက္ခတ္ .. ’ 

ဟုု တ္တယ္။  ကဗ်ာနဲ႔ စကားေျပဟာ ‘ ေခတ္ေၾကာင့္ ’  ပုိမုိရင္းႏွီး လာေနၾကရျပီပဲလားဗ်ာ။ ‘မတူကြဲျပား ေရးဟန္ ’ ေတြေပမယ့္ ေခတ္ေၾကာင့္ မတူကြဲျပား ေရးဟန္ေတြ ဆုိတာထက္ ‘လွပစြာ စီးဆင္းတတ္စြာေသာ ’  လုိ တကယ္ေတာ့ ကဗ်ာနဲ႔ စကားေျပဟာ  ေမခ၊ ေမလိခ ပါပဲဗ် ေနာ္ .. ။

ကုိေအာင္ဇင္မင္းေရ .. ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ညီအစ္ကုိ သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္  အခုလုိ စကားေတြ အမ်ားၾကီး ေျပာလုိက္ရတာ ေက်းဇူးတယ္တယ္ဗ်ာ.. ။   ။

ေဆာင္း၀င္းလတ္